پیگیری سفارشات:03442265883

در قرن سیزدهم و به خصوص نیمه دوم آن هنر شال بافی در کرمان رو به افول گذاشت و قالی بافی جای آن را گرفت. به دلیل اینکه در کرمان شال بافی رونق زیادی داشت و شال ها با طرح و نقش ها متنوعی بافته می شدند. بعد از رونق قالی بافی نقوش فرش کرمان از نقش و نگارهای شال بافی الگوبرداری می شد. (طرح گوبلن در فرش ایرانی)مهمترین طرح و نقش هایی که هنرمندان کرمانی در این دوره برای بافت شال استفاده می کردند، طرح بته و جقه بود که بعد از این نقوش هم برای بافت قالی استفاده نمودند. یعنی در اولین دوره بافت فرش در کرمان نقوش فرش کرمان به سمت بته و جقه تمایل پیدا کرده بود و دلیل آن همان شهرت شال بافی در این شهر بود.

نقوش فرش کرمان | کاروانسرا

دوره ترمه در نقوش فرش کرمان

به دلیلی اینکه در این دوره هنرمندان قالی باف از طرح و نقش های شال بافی برای بافت قالی بهره می برند و این طرح ها هم بیشتر شبیه ترمه بودند، سیروس پرهام این دوره از فرش بافی در کرمان را دوره ترمه نام گذاری کرد. (فرش کرمان)بعد از اینکه هنر عکاسی و چاپ در این شهر به شهرت رسید و افراد خبره اقدام به گرفتن عکس از طرح های و نقش های مختلف کردند، قالی هایی با نقوش نمادین در شرح کرمان بافته شد که تحسین بیننده را بر می انگیخت.

نقوش فرش کرمان | کاروانسرا

دوره بهارستان در نقوش فرش کرمان

در دوره بعدی نقش و نگارهایی که در بافت قالی استفاده می شدند، بیشتر گل و بته و تصاویری از طبیعت بودند برای همین سیروس پرهام این دوره را دوره بهارستان در فرش بافی کرمان نام نهاد.

دوره بازگشت یا کلاسیک در نقوش فرش کرمان

در این دوره قالی های بسیار زیبایی در شهر کرمان بافته شد اما بعد از جنگ جهانی اول تغییر ذائقه و سلیقه مصرف کنندگان در بازار امریکا طرح ها و نقش و نگارهای بافته شده در قالی کرمان هم دچار تغییرات مهم و اساسی گردید تا مورد پسند بازارهای جهانی باشد. بعد از جنگ جهانی اول هنرمندان کرمانی طرح های صفوی، نقوش اسلیمی و گل های شاه عباسی و نقش های قاب قرآن و لچک و ترنج در بافت قالی مورد استفاده قرار دادند. سیسیل ادواردز به علت اینکه نقش ها به دوران صفوی برگشته بود این دوره را دوران بازگشت یا کلاسیک در نقوش فرش کرمان نام گذاری کرد.

نقوش فرش کرمان | کاروانسرا

دوره متن پوشیده در نقوش فرش کرمان

بعد از دوره بازگشت به دلیل اینکه اقتصاد امریکا دچار بحران شد، بازار فرش در این کشور از رونق افتاد. برای همین هنرمندان کرمانی به سمت نقش و نگارهای طبیعت و گل و بته بازگشتند به همین دلیل این دوره را متن پوشیده می نامند. بعد از این دوره هم دوره گل افشان با لچک ترنج کف ساده و دسته گلی شروع و قالی هایی با این طرح ها بافته شد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بسته

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.